Dah mula susun bata

Lama sungguh rasanya nak siapkan kolam ini. Apa tidaknya...baru takat nak buat dasar kolam...camna nak cepat siap. Kan! Itupun baru susun batu-bata kat dasar kolam je.

Buat sikit-sikit je. Time masa lapang. Ni pun 1 Mei hari tu je baru start susun batu-bata. Susunannya pun hanya berdasarkan ilmu IT je (Ikut Terlintas). Takde plan-plan pun. Terasa nak buat bentuk kolam camni...terus buat la. Mula-mula dok cadang tu nak juga scatch (betul ke ni?) kat atas kertas dulu. Tapi dok fikir juga takut terikat dengan idea tu....tak bebaslah.


Bukannya apa.....bila kita tak skatch kat mana-mana, terasa bebas sikit kita nak 'cipta' kolam kita sendiri. Nak buat bentuk lonjong ke......bentuk bujur ke......bentuk separa ke......atau yang tidak berbentuk pun boleh dibuat. Almaklumlah, kita adalah kuli dan kita juga adalah manager. Kan kan.




Nak susun batu-bata ni pun bukannya senang. Maklumlah bukannya selalu buat kolam ni. Tak penah dibuat orang macam ni. Sebelum susun batu-bata tu....kenalah bagi ratakan dulu permukaan tanah tersebut. Kalau tidak, kolam kita tu ada nampak senget sebelah pula. Alat yang digunakan? Bukannya ada alat pun...main belasah apa yang ada.

Sepatutnya kenalah ada sejenis wayar getah yang bersaiz kecil dan diisi dengan air sebagai 'penimbangnya' supaya kedudukan kolam itu sentiasa sama di semua penjuru. Itupun kenalah buat paling kurang 2 orang. Setiap oarang akan memegang dihujung wayar getah masing-masing. Barulah boleh dilakukan dengan mudah.

Tapi kali ini aku hanya menggunakan alat penimbang air je. Ala......alat yang bewarna kuning tu sepanjang 2 kali dan didalamnya ada air. Terpaksalah ukur sikit-sikit. Tu yang lambat tu. Kalau tidak....cepaaaaat. Tapi walau camna pun dapat juga aku menyiapkan sekadar yang mampu buat setakat ini.

Untuk yang lain kali.......tunggu

0 comments:

Post a Comment