Gali Kolam

Pada waktu petang yang hening...15 April 2010 maka bermulalah episod mengorek kolam. Ku buat sorang-sorang je...nama ada orang lain nak tolong. Harap kat budak-budak, masih kecik lagi. Terpaksalah kubuat sorang-sorang.

Untuk permulaannya, aku hanya menggali kolam di bahagian tengah dulu. Bukannya apa...sebab yang ni agak dalam sikit berbanding dengan bahagian yang lain. Konon-kononnya itulah plan yang kurancang...dok dalam kepala je, bukannya sketch kat mana-mana pun.

Hajat di hati nak buat kolam yang mempunyai tahap kedalaman yang berbeza-beza...ada dalam dan ada yang tohor (ceteklah tu).

Inilah rupanya bahagian tengah kolam yang digali. Bahagian tengah ni agak dalam sikit. Tengok sekali takut juga....( kata adaik ipar aku lerr..). Tak tahulah sebab apa yang dia kata agak takut. Tapi bagi aku, masa aku menggalai tu....tak rasa apa-apa puuuun.


Tengok sekali bentuk kolam di bahagian tengah ni macam huruf 'T'. Betul ke?. Memang huruf 'T' pun. Sebab apa buat macam huruf 'T'.......sebab yang panjang sikit tu adalah dasar kolam. Dan di bahagian kepala huruf 'T' tu ialah tempat filternya. Panjang juga tempat filter tu. Ada 4 petak je : satu petak untuk Setting Chamber (SC) dan 3 lagi ialah filter. Camna nak buat filter tu? Tak tahu lagi camna nak buat ...yang penting gali dulu.


Kolam ni ada lengkok-lengkok sikit. Bukannya apa...sebab ada 2 batang pokok pinang ekor tupai tu la yang berada di antara kolam tu. Kalau tidak, buat kolam 4 segi je lagi senang. Tak payah la ada berbentuk melengkung tu. tapi nak buat camna...sebab sudah ditakdirkan bahawa tumbuh pokok itu dulu sebelum 'lahirnya' sebuah kolam di sebelahnya. Tapi sekurang-kurangnya...pokok itu taklah kesunyian sebab sudah ada 'teman' katakan.


0 comments:

Post a Comment