Seronoknya....Kiki melahirkan anak

Itulah kata-kata yang mungkin terkeluar dari anak-anakku. Apa tidaknya.....seekor kucing kampung yang berada di sekitar rumahku telah melahirkan anak kali kedua.

Tak tergambar betapa seronoknya anak-anakku kali ini. Maklumlah kucing kesayangan mereka telah melahirkan anak pada hari semalam (Sabtu 22 Mei 2010) jam 2.45 petang.

Kebetulan pula pada petang semalam aku bersama-sama keluargaku nak bertolak balik kampung di Kg Ketil Pengkalan Kubur Tumpat kerana ada hajat sikit. Masa nak bertolak tu....anak-anakku sungguh teruja melihat kelahiran kucing kesayangan mereka.

Pada masa itu, anak pertamanya dah keluar.....tapi setakat kepala sahaja. kaki belum keluar lagi. Kebetulan anakku yang ketiga iaitu Arif ternampak ada sesuatu yang melekat dibahagian punggung Kiki. Dia ingat apa dia......rupa-rupanya kepala anak kucing. Sunnguh teruja mereka semua.

Setelah ku'start' enjin kereta, badan anak kucing itu masih belum keluar lagi....hanya kepala sahaja yang kelihatan. Dia sempat berpesan pada neneknya (Tok Mi) supaya menjaga Kiki yang baru kelahiran anak itu. Sebab itulah masa pegi balik ke Ketil dan Kg Geting taklah lama sangat. Asyik nak balik cepat je.

Bila dah balik dari Kg Ketil dan Geting.....cepat-cepat mereka semua pergi ke tempat Kiki tersebut. Rupa-rupanya Kiki telah melahirkan 3 anaknya kali ini. Seronok sungguh mereka. tapi camna nak bagi kucing yang 3 ekor itu....sebab mereka ada 5 adik beradik?. Tak tahulah camna nak buat. Tunggu aje lah....

0 comments:

Post a Comment